COMUNICAT IMPORTANT! Hotărârea nr. 60/2020 a Consiliului Baroului Cluj și alte măsuri
Stimați colegi,
Având în vedere evoluția situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, declararea Pandemiei de către Organizația Mondială a Sănătății și decretarea instituirii stării de urgență pe teritoriul României, Consiliul Baroului Cluj s-a întrunit în ședință extraordinară azi, 16 martie 2020.
Au fost puse în discuție măsurile ce pot fi luate de către Consiliu în limitele competenței sale legale în vederea limitării efectelor negative pe care situația excepțională cu care ne confruntăm le poate avea asupra colegilor avocați membri ai Baroului Cluj.
Au fost analizate toate propunerile primite de la colegi la secretariatul Baroului Cluj până la începerea ședinței.
Am decis luarea unor măsuri concrete cu scopul de a sprijini financiar avocații în această perioadă, acestea fiind cuprinse în hotărârea Consiliului Baroului Cluj pe care o veți regăsi atașată prezentului comunicat (hotărârea poate fi vizualizată aici).
Consiliul Baroului Cluj nu are competența legală de a dispune în sensul scutirii/amânării la plată/eșalonării plății contribuțiilor obligatorii la Casa de Asigurări a Avocaților. Suntem conștienți de faptul că aceste contribuții și majorările pe care le generează întârzierile la plata lor reprezintă pentru avocați partea cea mai împovărătoare a obligațiilor de plată cu caracter profesional. De aceea, vom întreprinde demersurile care se impun atât la Casa de Asigurări a Avocaților Filiala Cluj cât și la Casa de Asigurări a Avocaților din România precum si la Consiliul UNBR, care au competența legală de a dispune, solicitându-le adoptarea unor hotărâri care să asigure facilități de plată a acestor contribuții în perioada care va urma.
Vom sesiza de asemenea Consiliul UNBR pentru efectuarea demersurilor necesare în vederea obținerii de facilități fiscale pentru avocați de la Ministerul Finanțelor Publice.
În ce privește acordarea de indemnizații pentru avocați, având în vedere specificul activității noastre – aceea de profesie liberală – precum și destinația specială a fondului de rezervă și a fondului de solidaritate, Consiliul Baroului Cluj nu poate decide acordarea acestora.
În ceea ce privește multiplele solicitări ale avocaților vizând comunicări de acte procedurale, suspendarea cursului termenelor procedurale și altele, având în vedere faptul că aceste măsuri au fost deja incluse în categoria măsurilor obligatorii dispuse în domeniul Justiției prin Decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, am considerat că sub acest aspect nu se impune efectuarea unor demersuri suplimentare. Vom sesiza instituțiile și autoritățile cu care avocații intră în contact în desfășurarea curentă a activității, cu solicitarea facilitării comunicării prin mijloace electronice și a confirmării primirii actelor înaintate de către avocați.
Consiliul Baroului Cluj nu are competența legală să decidă suspendarea activității formelor de exercitare a profesiei în alte cazuri decât cele expres și limitativ prevăzute de legislația profesiei, însă recomandă tuturor colegilor avocați desfășurarea activității în condiții de interacțiune cât mai redusă cu publicul, având în vedere faptul că protecția sănătății fiecăruia dintre noi este prioritară.
În toată această perioadă, activitatea de asistență judiciară obligatorie trebuie să se desfășoare în condiții cât mai apropiate de starea de normalitate, fiind luate măsurile necesare de evitare a perturbării acestei activități. Coordonatorii SAJ vor asigura comunicarea cu avocații și respectiv cu instanțele/parchetele și organele de urmărire penală prin mijloace electronice de comunicare.
Începând cu data de 18 martie 2020 se sistează accesul avocaților la garderobă, motiv pentru care îi rugăm pe cei interesați să-și ridice robele mâine, 17 martie 2020.
Atât Consiliul UNBR cât și Casa de Asigurări a Avocaților din România, cu care au avut loc consultări în cursul zilei de azi, se preocupă de găsirea cât mai rapidă a celor mai eficiente soluții pentru a veni în sprijinul avocaților și a-i ajuta să depășească situația de criză. Vom comunica avocaților în timp real toate măsurile ce vor fi luate.
Vă îndemnăm să aduceți la cunoștința Consiliului Baroului Cluj, prin intermediul serviciului de secretariat – la adresa de e-mail contact@baroul-cluj.ro, orice disfuncționalități de natură să perturbe activitatea dvs. în această perioadă.
În funcție de evoluția situației vom gândi și adopta cele mai bune soluții pentru colegii avocați.
Ne confruntăm cu o situație de o gravitate fără precedent, neputând cunoaște la acest moment care vor fi implicațiile acesteia asupra profesiei noastre, însă, cu toate acestea, semnalul pe care trebuie să-l transmitem este acela că existăm și vom exista în continuare ca și corp profesional și vom reuși să depășim acest moment.
Sperăm că vom trece cu bine peste această perioadă și că ne vom regăsi sănătoși cât mai curând!
Consiliul Baroului Cluj
prin Decan, av. Flavia Ioana Maier