Info public AJUTOR PUBLIC JUDICIAR ȘI ASISTENȚĂ EXTRAJUDICIARĂ
CONDIȚII DE ACORDARE A AJUTORULUI PUBLIC JUDICIAR
(conform prevederilor OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă)
__________
1. Când se acordă ajutorul public judiciar?
Acesta se acordă în cauze civile, comerciale, administrative, de muncă şi asigurări sociale, precum şi în alte cauze, cu excepția celor penale.
2. În ce constă?
Ajutorul public judiciar poate consta în:
- plata onorariului avocatului numit sau ales;
- plata expertului, traducătorului sau interpretului folosit în cursul procesului;
- plata onorariului executorului judecătoresc;
- scutiri, reduceri, eşalonări sau amânări de la plata taxelor judiciare prevăzute de lege, inclusiv a celor din faza de executare silită.
3. Cine îl poate solicita?
Are dreptul să îl solicite orice persoană fizică, în situația în care nu poate face față cheltuielilor unui proces sau celor pe care le implică o consultaţie juridică în vederea apărării unui drept sau interes legitim în justiţie, fără a pune în pericol întreţinerea sa ori a familiei sale.
4. Care sunt condițiile pe care persoana trebuie să le îndeplinească?
În cazul persoanelor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 300 lei, ajutorul public judiciar se avansează în întregime de către stat.
În cazul persoanelor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 600 lei, ajutorul public judiciar se avansează în proporție de 50% de către stat.
La stabilirea venitului net lunar se iau în calcul orice venituri periodice, precum salarii, indemnizaţii, onorarii, rente, chirii, profit din activităţi comerciale sau dintr-o activitate independentă şi altele asemenea, și se scad sumele datorate în mod periodic, cum ar fi chiriile şi obligaţiile de întreţinere.
Independent de starea materială a solicitantului, ajutorul public judiciar se acordă dacă prin lege specială se prevede dreptul la asistenţă judiciară sau dreptul la asistenţă juridică gratuită, ca măsură de protecţie, în considerarea unor situaţii speciale, precum minoritatea, handicapul, un anumit statut şi altele asemenea. În acest caz, ajutorul public judiciar se acordă numai pentru apărarea sau recunoaşterea unor drepturi sau interese rezultate ori aflate în legătură cu situaţia specială care a justificat recunoaşterea dreptului la asistenţă judiciară sau la asistenţă juridică gratuită.
5. Unde se adresează cererea?
Cererea de acordare a ajutorului public judiciar se adresează instanţei competente pentru soluţionarea cauzei în care se solicită ajutorul. În cazul ajutorului solicitat pentru punerea în executare a unei hotărâri, cererea este de competenţa instanţei de executare.
Ajutorul public judiciar pentru exercitarea unei căi de atac se poate acorda în urma unei noi cereri.
6. Ce trebuie să conțină cererea?
Cererea se formulează în scris şi va cuprinde:
- menţiuni privind obiectul şi natura procesului;
- identitatea, codul numeric personal, domiciliul şi starea materială a solicitantului şi a familiei sale, ataşându-se înscrisuri doveditoare ale veniturilor acestuia şi ale familiei sale, precum şi dovezi cu privire la obligaţiile de întreţinere sau de plată;
- cererea va fi însoţită şi de o declaraţie pe propria răspundere a solicitantului în sensul de a preciza dacă în cursul ultimelor 12 luni a mai beneficiat de ajutor public judiciar, în ce formă, pentru ce cauză, precum şi cuantumul acestui ajutor.
_________
În cazuri de excepţie, dacă persoana este lipsită de mijloace materiale, iar drepturile ei ar fi prejudiciate prin întârziere, decanul baroului poate aproba acordarea de asistenţă judiciară gratuită, conform prevederilor art. 70 alin. 2 din Legea nr. 51/1995, republicată.
CONDIȚII DE ACORDARE A ASISTENȚEI EXTRAJUDICIARE
(conform prevederilor Legii nr. 51/1995 și ale Statutului profesiei de avocat)
__________
1. În ce constă asistența extrajudiciară?
Asistența extrajudiciară constă în acordarea de consultaţii, formularea de cereri, petiţii, sesizări, iniţierea altor asemenea demersuri legale, precum şi în reprezentarea în faţa unor autorităţi sau instituţii publice, altele decât cele judiciare sau cu atribuţii jurisdicţionale, în vederea realizării unor drepturi sau interese legitime.
Asistenţa extrajudiciară trebuie să conducă la furnizarea unor informaţii clare şi accesibile solicitantului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare referitoare la instituţiile competente, şi, dacă este posibil, la condiţiile, termenele şi procedurile prevăzute de lege pentru recunoaşterea, acordarea sau realizarea dreptului ori interesului pretins de solicitant.
2. Cine o acordă și în ce condiții?
Asistența extrajudiciară se acordă de Serviciul de asistenţă judiciară de la nivelul baroului.
Este necesară transmiterea unei cereri (conform modelului regăsit în secțiunea „modele”) la adresa de e-mail: sajcluj@yahoo.com.
Aceasta va fi însoțită de înscrisuri doveditoare ale veniturilor solicitantului şi ale familiei sale, precum şi dovezi cu privire la obligaţiile de întreţinere sau de plată.
De asemenea, cererea va fi însoţită şi de o declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, în sensul de a preciza dacă în cursul ultimelor 12 luni a mai beneficiat de ajutor public judiciar, în ce formă, pentru ce cauză, precum şi cuantumul acestui ajutor.
3. Ce mențiuni va cuprinde cererea?
Cererea va cuprinde menţiuni privind obiectul şi natura solicitării de asistenţă, identitatea, codul numeric personal, domiciliul şi starea materială ale solicitantului şi ale familiei sale precum și anexele amintite la pct. 2.
4. Ce documente se depun în dovedirea stării materiale?
Dovada stării materiale a solicitantului se face, în principal, cu următoarele documente:
- adeverinţă eliberată de autorităţile competente sau de către angajator, după caz, din care să rezulte veniturile profesionale ale solicitantului şi ale celorlalţi membri ai familiei sau sumele încasate cu titlu de pensie, indemnizaţie de şomaj sau asigurări sociale şi altele asemenea;
- livretul de familie şi, după caz, certificatele de naştere ale copiilor;
- certificatul de persoană cu handicap al solicitantului sau al copilului, după caz;
- declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că solicitantul şi ceilalţi membri ai familiei nu beneficiază de alte venituri suplimentare;
- declaraţie pe propria răspundere privind situaţia patrimonială a solicitantului şi a familiei sale;
- declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul şi/sau celălalt părinte natural ori adoptiv sau, după caz, o altă persoană căreia i s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei ori care are copilul în plasament sau în plasament în regim de urgenţă ori a fost numită tutore se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului şi că acesta nu este încredinţat sau dat în plasament niciunui organism privat autorizat ori serviciu public autorizat sau unei persoane juridice;
- dovada eliberată de autorităţile competente privind situaţia bunurilor impozabile ale solicitantului sau, după caz, ale celorlalţi membri ai familiei;
- alte acte necesare stabilirii dreptului la acordarea de asistenţă judiciară, după caz.
5. Îmi puteți oferi modele ale cererii și declarațiilor necesare?
Da, în subsecțiunea „Model formular și declarații asistență extrajudiciară” regăsiți astfel de modele.
MODEL FORMULARE AJUTOR PUBLIC JUDICIAR ȘI ASISTENȚĂ EXTRAJUDICIARĂ
__________
Model cerere de acordare a ajutorului public judiciar și declarație pe proprie răspundere - deschide
Model cerere de acordare a asistenței extrajudiciare - deschide
Model declarație pe propria răspundere privind cereri anterioare de ajutor public judiciar - deschide
Model declarație pe propria răspundere privind veniturile - deschide